4/21/2012

Anatomy workshop, AWESOME!

Posted by Unknown  |  at  10:58 PM No comments

Assalamualaikum WBT.

On 14th April 2012, there was an Anatomy Workshop organized by Medical Association of Tanta or PCT. This event was held as one of MEGA event of Medicophilic Month.

So, bengkel ini diadakan bertujuan untuk mendedahkan pelajar Malaysia tahun 1 perubatan universiti Tanta kepada struktur tulang untuk persediaan menghadapi Final Examination yang hampir tiba.

Sememangnya hari itu sangat lah meriah dengan student-student Malaysia yang hampir mencecah 200 orang  yang terdiri dari pelajar perubatan dan pra-pergigian dan ilmu yang dapat di timba pada hari itu juga tersangatlah banyak.

Antara struktur yang dipelajari untuk tahun 1 ini ialah Scapula, Humerus, Radial, Ulna, Vertebra, Ribs, Sacrum, dan Hip bone.

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari “pati” (yang berasal) dari tanah; Kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air mani pada penetapan yang kukuh; Kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadi segumpal darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta”. [Al-Mu’minun: 12-14].

By the way, memang thanks so much to ALL Malaysian dan juga Egyptian senior that help us much on that day.

Personally, I feel very satisfy with it. Now, what I have to do is to do some revise on all these things and prepare my knowledge for the PRACTICAL Examination of Anatomy.

Do you know there is a hadith says,

"Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah, kecuali tulang sulbi yang daripadanya ia diciptakan dan daripadanya dia akan dibangkitkan." 
(Riwayat An-Nasa'i, Abu Daud dam Ibnu Majah)

Miracle right? Subhanallah! ;)

About the Author

Write admin description here..

Get Updates

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Share This Post

Related posts

0 comments:

1st Year

1st Year

2nd year

2nd year
Missing in action
© 2013 Mohdjeffreyismail. WP Theme-junkie converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.
back to top