4/23/2012

Tips : 10 Sebab Memilih TANTA

Posted by Unknown  |  at  6:38 PM 1 comment

Assalamualaikum WBT.

Entry khas kali ni aku ingin berkongsi dengan para sahabat semua sebab perlu memilih TANTA sebagai destinasi untuk melanjutkan pengajian dalam bidang sains kesihatan seperti MEDIC & DENTISTRY.

10 sebab Tanta adalah destinasi pilihan terbaik

1. Universiti Tanta antara 10 Universiti Terbaik Mesir
Kalau anda ingin tahu, Universiti Tanta terkenal sebagai antara 10 Universiti yang mempunyai reputasi terbaik di seluruh Mesir ini selain ianya diiktiraf oleh JPA / MARA. Thats why kenapa ramai pelajar Malaysia belajar di Universiti Tanta ni. Pelajar-pelajar Malaysia di sini sebahagian besarnya adalah pelajar yang telah mendapat tajaan dan pinjaman dari JPA/MARA/Yayasan negeri masing-masing.

2. Buku teks FREE ( Disediakan oleh pihak Universiti )
Berbeza dengan Universiti Al-Azhar yang mana pelajar-pelajarnya TIDAK dibekalkan dengan bahan buku, Universiti Tanta setakat ini masih membekalkan buku teks kepada para pelajar. Pihak universiti telah menyusun silabus yang bersesuaian dengan tahun pengajian pelajar PERUBATAN di sini.
So, here you don't have to buy books from elsewhere.

3. FREE meal
Pihak universiti juga turut menyediakan FREE meal untuk pelajar Malaysia yang mengikuti program MOU ( Memorandum of Understanding ) sebanyak 4 kali seminggu. So, here also you can save your money from buying your day meal.

4. Expert Doctors
For Malaysian student, you are welcome here and all doctors here glad to teach Malaysian student. Doctor sini kalau diorang teach pelajar Malaysia punyalah BAIK than diorang teach pelajar Mesir. So, you can feel that they're so KIND and RESPECT Malaysian Student.

THEY REALLY CARE IF YOU DO NOT ATTEND TO CLASS.


Budak Malaysia dikatakan malas nak attend class.
Sejauh manakah kebenarannya.

5. Superb Senior
Kalau nak cakap senior mana yang very kind, ana akan cakap senior Tanta lah paling kind and paling care. Seriously, here u will feel the sweetness of UKHUWAH. All seniors here will help you as much as they can. Serius terharu bila senior sembut aku kat airport waktu aku mula-mula datang hari tu. Siap bawakan makanan and banner sambutan pulak tu. ;)

During arrival at Cairo International Airport

6. Tanta Environment
Tanta is one of place where you can study without "HORN" sound. Mesir ni terkenal dengan kebisngitan bunyi hon yang akan didengari setiap hari. PASTI! ;) Namun, tidak seperti cairo dan alexandria, suasana ala perkampungan Tanta yang tenang tanpa bunyi hon kenderaan Mesir memang baik untuk kita menelaah pelajaran di waktu malam. Suasana ini juga dapat menyejukkan pandangan mata kita lebih-lebih bila dekat waktu Exam. So, kalau korang rasa tertekan, ada je kawasan sawah yang korang boleh pergi untuk menikmati kesegaran pemandangannya. At least, dapat juga mengubat rindu korang terhadap kampung halaman di Malaysia.

Kg. Tanta yang aman damai sejahtera sentosa

7. DR. Muslim
Di Tanta ni, bukan pelajar PERUBATAN je yang ada, pelajar pengajian ISLAM pun ada. So, ustaz-ustaz pengajian Islam di sini sering mengadakan program-program pemantapan rohani dan jati diri. Memang banyak sangat Ilmu agama yang korang boleh perolehi di sini di samping ilmu MEDIC yang korang pelajari.

8. Cheap Life Cost
MURAH! tu jer ayat paling sesuai untuk menggambarkan hidup TANTA. Tanta isn't like CAIRO CITY which you have to spend at least RM700/month or to live. Sepanjang ana hidup di Tanta ni, kos sara hidup sebulan yang aku hanya RM400. Tu pun dah kira banyak kalau convert to EGYPTIAN POUND/LE. Sewa rumah di Tanta ni walaupun semakin mahal, tapi agak berbaloilah juga dengan saiz rumah yang disewa. Kalau mahal, besarlah saiz rumah dia.

Makanan di sini juga sangat sedap dan murah.

9. Biah Solehah ( JAKSI )
Biah solehah kat Tanta ni memang amat dijaga. Lebih-lebih lagi Ikhtilat. Lain-lain tu macam biasalah. Akhawat kalau nak keluar malam kena ada musyrif, ikhwah tak boleh berdua-duaan dengan akhawat, akhawat x boleh keluar jalan-jalan selepas waktu maghrib melainkan ke tempat-tempat tertentu, dan sebagainya. So, memang SAFE lah belajar kat Tanta ne.

Ciri-ciri DR. Muslim impian

10. Ukhuwahfillah Abadan Abada
Tanta ni kalau nak cakap soal ukhuwahnya, rasanya kena datang sendiri tengok la baru anda boleh judge ukhuwah sesama kita di sini. Faktor tempat tinggal pelajar-pelajar Malaysia yang sangat dekat adalah salah satu faktor yang menguatkan ukhuwah kitaorang kat sini. Sesibuk mana pun kitorang dengan study, every week kitorang tetap akan meluangkan masa dengan kawan-kawan. bak kata orang, walaupun kita datang dari negeri yang berlainan, tapi di sini, kita adalah FAMILY.

Kemanisan Ukhuwah akan terasa bila ukhuwah yang
dijalinkan itu hanya semata-mata kerana Allah

Thats 10 sebab kenapa anda perlu pilih Tanta! Khas untuk junior-junior aku yang nak sambung MEDIC, jadikanlah Tanta pilihan pertama anda! Korang tidak akan sekali-kali menyesal kerana memilih Tanta sebagai destinasi pilihan korang. Trust me! ;)


“Sesungguhnya Allah taala tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah taala akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Sehingga apabila sudah tiada para ulama, manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan golongan jahil, lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah, maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan, maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain”.
(H.R Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Carilah ilmu dari kalangan ulama!

Tags:
About the Author

Write admin description here..

Get Updates

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Share This Post

Related posts

1 comment:

  1. Assalamualaikum...akhi..ana nk tny...mcm mna nk pohon msuk univrsti tnta nie klau ana adalah lpsan mtrikulasi?

    ReplyDelete

1st Year

1st Year

2nd year

2nd year
Missing in action
© 2013 Mohdjeffreyismail. WP Theme-junkie converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.
back to top