6/29/2012

Jodoh 2 Benua, Ketentuan Allah siapa tahu

Posted by Unknown  |  at  1:13 AM 2 comments

Assalamualaikum WBT.

"Satu sejarah buat DPM Tanta apabila terpatri satu ikatan Perkahwinan Mahasiswa Qiraat Tanta (Ustaz Jamil) dengan seorang gadis pilihan hati warganegara Mesir. setinggi tahniah diucapkan dari kami warga DPM Tanta."


Suatu ketika sewaktu mula-mula sampai di bumi Mesir ini, seringkali terdengar betapa tidak digalakkan mahasiswa/wi berkahwin dengan warganegara Mesir ini. Kata mereka, "kalau nak kahwin dengan orang Mesir, uruslah sendiri. "

Namun, ketentuan JODOH di tangan Tuhan. Tiada siapa mampu menyangka ketentuan jodoh dari Allah SWT. Seperti dua insan istimewa ini, jodoh mereka telah dipertemukan Allah di bumi Mesir. Rami yang tertanya,-tanya, termasuk diri saya sendiri, bagaimana boleh dua insan dari dua benua berbeza dapat bersatu. Namun, teringat akan firman Allah dalam Al-Quran,

"Tuhan yang menguasai pemerintahan langit dan bumi dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam pemerintahanNya dan Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna." (al-Furqan : 2) 

Saya kagum melihat pasangan ini. Walaupun mereka bukan berasal dari negara yang sama, namun mereka dipertemukan dan disatukan dengan izin Allah SWT.

Majlis yang diadakan cukup sederhana seperti yang dianjurkan sunnah. Sememangnya, saya juga turut senang melihat majlis perkahwinan yang seba sederhana seperti ini. Alhamdulillah. ;)

Apapun cerita di sebalik dua insan ini, semoga Allah mengurniakan kebahagiaan kepada pasangan ini. Amin.



Perancangan Allah tiada siapa yang akan tahu melainkan hanya Allah SWT. Hari ini, mungkin kita mengimpikan si dia yang selama ini bersama kita untuk menjadi orang penting dalam hidup kita, namun haris diingat, Allah punya perancangan-NYA tersendiri. Apa yang pasti, Allah telah mengaturkan sesuatu yang lebih baik buat diri kita.

“Dan mereka merancang, Allah juga merancang, dan Allah sebaik-baik Perancang” ( Al-Imran : 54 )

Bagi yang belum bertemu jodoh, ayuh banyakkan berdoa agar Allah segera mempertemukan jodoh kita, dan agar jodoh yang Allah tetapkan kepada kita itu adalah yang sebaik-baik dari Allah SWT.  :)

Buat Ustaz Jamil dan isteri,

بارك الله لكما في زواجكما المقبل 

Masih menanti khabar gembira dari dua sang tokoh pengerusi ini pula. InsyaAllah. :)

About the Author

Write admin description here..

Get Updates

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Share This Post

Related posts

2 comments:

1st Year

1st Year

2nd year

2nd year
Missing in action
© 2013 Mohdjeffreyismail. WP Theme-junkie converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.
back to top